torsdag 23 augusti 2012

'Riddaren' i nöden!


Jag vet inte om det bara är jag… Men det här med att få till en god och nyttig middag när man kommer hem från jobbet, med tre hungriga och trötta barn, har inte varit en lätt match. Idérikedomen har varit ’nada’ och jag har verkligen kört fast i köttfärs- och falukorvsträsket. När jag nu skulle börja jobba efter semestern kände jag att – det här måste lösas på något sätt. Jag satte mig framför datorn för att leta efter matsedlar med förhoppningsvis inköpslistor, men hittade inget som jag riktigt nappade på.

Det här med att köpa en färdig matkasse är säkert helt fantastiskt, men det är inte riktigt min grej och dessutom är jag för snål!


Sedan en dag hände det! Mina ögon föll på en nyutkommen kokbok av Emma Hamberg och Anette Rosvall. Den heter ’Din Matkasse’ och går ut på att du själv köper maten till 16 redan bestämda veckomenyer (fem dagar). Alla matsedlar är anpassade för våra fyra årstider. ’Det här låter ju inte så unikt’, kanske du tänker. Men boken är helt suverän!!


Varje vecka följs av en inköpslista med tillhörande QR-kod. Så SMART! Det var bara att ladda ner en QR-läsare i min intelligenta lilla telefon och skanna in inköpslistorna. Vips, jaa, VIPS – på max fem minuter hade jag 16 olika inköpslistor i mobilen. Jag var helt såld! Nu fattades bara att middagarna skulle vara goda också.


I måndags var jag och handlade veckans alla ingredienser och har lagat middag enligt kokboken sedan dess. Med glädje har jag smakat av veckans måltider. Morotssoppan i går var helt underbar att jag till och med skrapade ur grytan med slickepott;) Jag tar ingen ära för detta, följde ju bara receptet… Jag har även fått (nästan) hela familjen att med glädje äta kikärtor! Helt otroligt.


På menyn idag var det ångad lax med slantade morötter och potatis med vitlökssmör och persilja. Mmmm, laxen bara smälte i munnen.


 Ja, nu har jag nog gjort reklam så det räcker. Men jag kan inte göra annat än att rekommendera boken. Den är värd vart enda öre. Ja, jag hade med glädje betalat det dubbla.

Väl mött i middagsträsket.

4 kommentarer:

  1. Underbart med lite vardagsinspiration! Ser fram emot att följa dej. Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Å, låter som en bok för mej... här är det nämligen också lite svårt att komma igång med vardagsmaten igen. Tack för tipset, kram åsa

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad kul att du börjat blogga. Jag lägger till dig i min blogglista, så hoppas jag att du lägger till mig :).

    Har precis suttit och gått igenom de olika matkassarna och funderat på om jag ska köpa det i höst, men kanske ska gå på din linje och köpa denna bok istället :)

    Kram Tina M

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för att du mailade och informerade om din nystartade blogg. Du finns nu på min blogglista och jag kommer följa! :)
    Ha en skön helg!
    Kram Gunilla Andersen

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!