torsdag 16 augusti 2012

Smuts under naglarna...

 

Visst går det i vågor det där med trädgårdsarbete, växthus, ogräsrensning och grönsaksland. Varje höst säger jag till mig själv: ’Nästa år tar jag nog en paus.’ Men när våren kommer väcks något till liv och jag känner suget av att sätta de små fröna i jord för att se om jag kan få något att gro. Det är alltid lika fascinerande och varje gång känns det som ett under!




I år har jag inte haft så stora ambitioner. Visst har jag satt lite potatis, bönor, sallad, dill och morötter. Men i ärlighetens namn går det inte så bra – det fattas en stor dos av kärlek och omsorg… Däremot försöker jag ladda för ett kommande odlingsår av förhoppningsvis både större ambitioner och skörd.


Tills för en vecka sedan har det stått en bod på vår baksida. Under ca 140 år har den tjänat många herrar, bl.a. en träskomakare, min mans motorcykel, våra barns snickeriverkstad, samt förvaring för diverse trädgårdsredskap och gräsklippare. Men det kom en dag då vi kände att den hade tjänat färdigt. Det var hål i taket och det kändes riskfyllt varje gång man gick in på det svajiga golvet. Det blev alltså dags för boden att gå i graven och låta marken den stått på tjäna nya syften – en odlingsoas!



På drygt ett dygn från det att första takpannan kastades av, var boden ett minne blott. Däremot gjorde den sig påmind i både blåsor i händerna och härligt värkande muskler. Dagen efter började vi lägga grunden för ett växthus och jag hoppas på många år av bl.a. tomat- och gurkskörd.


Mycket återstår i skissandet av den resterande marken runtomkring. Jag har en hel del tankar om hur jag vill ha det, men de har inte kommit ut ur min ’lilla hjärna’ än. Dessutom brukar min man ha många lysande ideér som jag själv aldrig skulle komma på!





Vore kanske en god idé att ge min lilla hjälpreda ett litet bad framåt kvällningen… (ps. Hennes mor är inte skuld till det ’fina’ nagellacket;)




Tills vi ses nästa gång, var välsignad!


1 kommentar:

  1. hej Lena...
    vad roligt att du har startat en blogg!
    Lägger till dej i min blogglista så jag kan hålla koll på dina projekt!
    Kram Åsa

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!