måndag 24 september 2012

En husvagnsquilt!



När vi i våras bytte husvagn (en av mina älsklingsoaser), hittade jag naturligtvis snabbt en anledning till att leta tyger till en ny quilt. Klart husvagnen skulle ha en alldeles egen, dels för att pryda vår dubbelsäng, men också för att värma oss under svalare sommarkvällar på våra husvagnstrippar. Och denna sommar har den verkligen fått slita hårt…

Efter en stunds letande hittade jag en kollektion i färger som gick i husvagnens ’tecken’. Jag bläddrade i mina böcker efter ett mönster och hittade ganska snart ett jag föll för.


När paketet anlände med tyger slet jag ivrigt upp det och började sortera ut de olika tygerna och skar upp bitarna i rätt storlekar med min rullkniv. Det visade sig vara ett riktigt pusslande, men eftersom jag älskar pilliga saker passade det mig perfekt! Det kan rekommenderas att lägga detta pussel av tygbitar när eventuella
1,5-åringar (nämner inga namn) ligger och susar i sina vagnar! Annars är det inte lätt att få flera hundra bitar att ligga på samma plats man en gång lagt dem… Jag längtar till den dag jag får ett STORT bord att lägga mina projekt på, utom räckhåll för små fingrar!


Med tungan rätt i mun var det bara att börja sy… och sy… och till slut satt alla bitar ihop i ett härligt mönster. Sen fick lapptäcket ligga till sig lite, för att när man tar steget till att quilta ihop det med vadd och bakstycke, ja, då måste man vara laddad och fullt fokuserad. För det är minst sagt ett litet projekt i sig.


Men jag hann färdigt i tid till midsommar och den har fått följa med oss under hela vår husvagnsturné till bl.a. Öland och Österlen, och förhoppningsvis är denna turné inte riktigt slut än.

Ljuvliga husvagnsdagar!

2 kommentarer:

  1. wow, så fint...!
    Nästa år tar vi väl oss en tur till öland igen? Gärna samtidigt... :-)

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!