torsdag 27 september 2012

Så många böcker, så lite tid


Ett av mina ’favoritstopp’ på lunchen inne i Vetlanda är att gå in en sväng på biblioteket. Strosa runt lite och se om det kommit ut något nytt eller om jag kanske har missat något gammalt. Jag reserverar gärna böcker och väntar tålmodigt på en SMS-avisering att boken har kommit. Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte hinner läsa alla böcker jag lånar, men ambitionen finns där.


Jag älskar att läsa böcker, bläddra i böcker och bara hålla i böcker (inte minst vackra böcker om quiltning). Böcker är en av mina ’laster’ i livet. Jag vänder gärna blad innan ögonlocken faller igen om kvällarna, men tyvärr faller de alldeles för snabbt nu för tiden…

För att maximera lästiden passar jag ofta på att ploppa in en ljudbok i örat när jag syr, går och plockar eller viker tvätt. Inte alls fel att förena nytta med nöje och varför inte nöje med nöje!

Just nu lyssnar jag på ’Minnet av en smutsig ängel’ av Henning Mankell, ett gott avbrott från kriminalromanerna jag ofta fastnar i. Här kan nämnas att jag hittat en ny toppenförfattare i den genre – Jussi Adler-Olsen. Jag har lyssnat på de första två böckerna och både författare och uppläsare Stefan Sauk gör ett förträffligt jobb! Sedan läser jag ’Drunkna inte i dina känslor: en överlevnadsbok för sensitivt begåvade’. Denna bok har jag hållit på med ett bra tag, men den har verkligen lyckats förklara för mig varför jag ibland är som jag är!

Några av de böcker jag ser fram emot att läsa framöver:

’Flaskpost från P’ av Jussi Adler-Olsen
’När barnet lagt sig’ av Michael Nyqvist
’Styckerskan från lilla Burma’ av Håkan Nesser
’Bride collector’ av Ted Dekker
’Gideons ring’ av Carin Gerhardsen

Tack för att du tittade in! 


2 kommentarer:

  1. Ja bokhögarna växer fort, det finns så många intressanta böcker.. men tur är väl det.. då tröttnar man aldrig! : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, visst är det härligt med många böcker på 'vänt'. Får bara lite beslutsångest ibland vilken man ska välja;)

      Radera

En liten kommentar värmer hjärtat!