måndag 15 oktober 2012

Det här med husvagn…

För några veckor sedan skrev jag om en quilt jag sydde till vår nyinköpta husvagn och det här med husvagn är för oss något helt fantastiskt, ljuvligt! Min man och jag sa häromdagen att ju senare vi tar vår ’sista’ tur för i år, desto kortare blir ’off-säsongen’ och vi kanske inte ens behöver ställa in den! Lite skämt var det, men också en stor uns av allvar.

När vi väl kopplar på husvagnen på dragkroken infinner sig ett sorts magiskt lugn över oss. Många gånger vet vi knappt om vi ska svänga höger eller vänster i nästa korsning, utan vi vill bara åka någonstans och vara. Dels vara och koppla av, men också vara tillsammans. Få lite familjetid, bara vi.


En av våra senaste turer kombinerade vi med min farmors 92-årsdag. Den skulle firas i Jönköping så vi valde en plats i närheten, men ändå så långt bort från civilisationen vi kunde. Vi hamnade i Isaberg, Hestra. Mitt i en grön slalombacke!

En åktur med husvagnen så här på hösten är något alldeles extra. När man åker iväg på sommarsemestern är det lätt att man blir stressad av att försöka ’maxa’ sina semesterveckor. Man vill många gånger uppleva så mycket som möjligt. Men en resa mellan helt vanliga arbetsveckor blir istället som en liten bonus. Och det är mycket lättare att bara vara och känna lugnet.


I Hestra hade vi både blåbär och lingon runt husvagnsknuten. Min man hade med sig sin träningscykel och jag hade naturligtvis med mig lite tyger. Inte symaskinen förstås, men visst ser man till att lära sig att quilta för hand, när man är som lilla ’jag’.

Nu i helgen lyckades vi faktiskt ta en tur till (snyft, troligtvis den sista för i år). Denna gång till en lite mindre folktom plats;)


Vi hörs snart igen, för nu är det bara tio dagar kvar tills jag åker över Atlanten!


2 kommentarer:

  1. Man ska ha husvagn...!
    Är lite sugen på Ullared igen, snart blir det nog en tripp på tur man hand med mannen, härligt!

    SvaraRadera
  2. Låter underbart med husvagn,kanske något när tältet pajar!
    Lääääängtar så till Ullaredtrippen om några veckor! Kram!

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!