tisdag 27 november 2012

Den enkla glädjen...

Jag satt för en stund sedan och lekte med min febersjuka lilla dotter. En enkel tågbana av trä, några vagnar och en pärla i en viss färg som skulle lastas på ena vagnen. Enkelt och banalt kan tyckas, men det var härligt att höra de jubelrop och klapp varje varv utlöste. En sån enkel glädje!


Varje gång tåget klarade av den lilla 'kullen' utan att spåra ur, blev hon så glad och lycklig! Det fick mig verkligen att reflektera över vad mycket jag kan välja att vara glad över. Hur viktigt det är att se till det jag har och inte till det jag inte har. Jag önskade också att jag kunde ha lite lättare till spontant hjärtliga skratt... Visst behöver jag många gånger inte så mycket för att bli glad. Det kan till exempel räcka med att komma hem med ett nytt sorts löste eller en oväntad kommentar här på bloggen, men ändå...

Jag hoppas nu att detta lilla minne kommer påminna mig om att vara lite mer tacksam över livets små stunder och mirakel.

Vad gläds du över idag?

4 kommentarer:

  1. så mysigt... barnen påminner ofta om livets små glädjeämnen!
    Idag glädjs jag över att advent närmar sej... härligt!

    SvaraRadera
  2. Hej Lena, jag brukar ha lätt att glädja mig över enkla saker som att det är någon som har dammsugit, plockat ur diskmaskinen eller liknande hemma. Idag gläds jag mig inte så mycket eftersom vi fått reda på ett varsel på jobbet, inte roligt för de som drabbas..., ikväll sitter jag hemma och jobbar med en Budget för hela 2013. Jag kommer glädja mig när jag är klar med den! puh! :-)

    SvaraRadera
  3. Missade just tåget hem från Göteborg med en minut. Gläder mig åt att det går ett nytt om 59 minuter.. Patric

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!