torsdag 8 november 2012

Jag kunde varit tyst...

Lever på hoppet om en ny sommardag...

Jag trivs med självvald ensamhet och det har jag ju verkligen fått prova på de senaste två veckorna. Det kunde antingen bestå av tystnaden på hotellrummet eller valet att 'krypa in i mig själv' i en större folksamling. Att inte prata med någon, utan bara ha sig själv som sällskap, det kan både vara skönt och även bekvämt. Men något jag älskar ännu mer är möten med människor och då många gånger oväntade möten.

Vad jag märkt under min resa är att det beror mycket på hur man själv är när man står inför ett nytt möte med någon. Bjuder man på sig själv och vågar dela med sig av både brister och sådant som är gott, då får man lättare vänner. Så enkelt är det!

På flyget hem fick jag verkligen uppleva detta. Jag kom ganska mycket för tidigt till Houstons flygplats när jag skulle resa hem. Då jag efter en stund kände hunger, gick jag till en annan terminal för en bit mat.

Det var trångt och ont om plats så snart fick jag sällskap vid mitt bord. Där kunde jag göra valet att bara vara tyst och stanna inom min lilla 'bekvämlighetsram', men inombords kände jag en maning att ta första initiativet till ett samtal.

Det samtal som följde har jag tänkt på flera gånger efteråt och önskat att deras flyg inte skulle lyfta så snart. Vad jag dock inte trodde eller förstod var att känslan faktiskt var ömsesidig. Idag fick jag nämligen en kommentar från dem på ett av mina inlägg här på bloggen, en kommentar som gjorde mig helt varm inombords och har glatt mig ända sedan dess.

Tänk vad viktigt det är att lyssna till den lilla 'rösten' inombords som manar en till att göra si eller så. Jag skulle vilja uppmuntra både mig själv och dig som läser detta att göra det lilla extra för någon du möter i morgon. Håll upp dörren, ge personen ett extra varmt leende eller gör något annat du kanske tänkt på en tid... Jag är övertygad om att vi får hundrafalt igen när vi är generösa mot våra medmänniskor. Vare sig vi vill eller inte...!

Må väl käre läsare!

1 kommentar:

  1. Tack för dina kloka små inlägg de lyser upp min dag!
    Kram

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!