lördag 1 december 2012

Flitens lördag...


Även om förmiddagen gick sitt stilla mak med sen frukost, tänd braskamin och en lång kopp kaffe, hände det desto mer under eftermiddagen idag. Ateljén lockade mig att åter igen ägna den några timmar och så här i efterhand är det så gott att det arbete jag gjort idag är ÖVER. Det absolut värsta jag vet av renoveringsarbete är att SLIPA SPACKEL! Men nu är det gjort! Både väggar och tak är dessutom tvättade och klara för både färg och tapeter. Det arbetet är ju desto roligare, håller du inte med?


Även denna gång passade jag på att ta sällskap av en ljudbok. Minstingen tillbringade närmare tre timmar sovandes i vagnen framför kaminen i ateljén, så jag kunde gott vara lite osocial en stund. Håkan Nesser läser sin senaste bok 'Styckerskan i lilla Burma'. (Låter värre än vad det är.) Än så länge har jag inte hunnit så långt i boken, så jag har ingen direkt åsikt om den. Jag har dock tyckt om annat han har skrivit.

Middagen hade jag planerad, men då Bella vaknade, satte hon sig upp i vagnen och sa: "Grilla korv!" Hon kom ihåg hur mysigt vi hade det för ett par helger sen och jag var väl inte sämre än att jag kunde ändra mig. Det blev en favorit i repris - korvgrillning framför kaminen!

Nu har jag åter igen lussekatter på jäsning. Denna gång till adventskaffet efter morgondagens gudstjänst. Tänk, den här gången fick jag baka alldeles själv. Det var faktiskt ganska skönt... Då tittade den lilla perfektionisten fram, tillika med vågen. Varje katt skulle vägas. 60 gram deg, varken mer eller mindre (tja, kanske ett gram hit eller dit).


Flitens lampa lyser just nu ute i mörkret - både bokstavligt och bildligt talat. Min älskade man bygger en farstukvist till ateljén. Det kommer bli så fint. Får se om jag kan locka in honom på lite tacos om en stund... Måste bara få alla 'katter' på säkert avstånd så de inte smakar tacokrydda imorgon. Ingen hit!

Glad advent på dig!

2 kommentarer:

  1. vad fint det blir!
    Ser fram emot att smaka dina katter imorgon!

    SvaraRadera
  2. du är så flitig och jobbar hårt på din ateljé! ser fram emot att komma och titta sen när den är alldeles klar! :)

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!