måndag 28 januari 2013

Beroende av deg...

Hej, jag heter Patric och jag är degberoende!

När jag vaknar på morgonen så tänker jag på bröddegar, jag kan degsurfa på nätet i timtal, jag kliver upp vid sju på lördagsmorgonen bara för få sen en kylskåpskall deg lyfta mot himmelen i det svaga ljuset i familjens ugn.



Beroendet har gått så långt att jag i veckan beställde en egen stenugn. (En sådan de har på bagerier.) Den var dyr som en familjevecka i svenska fjällen och skall placeras i det som en gång var ett duschrum och förråd i det som en gång var ett garage. Ombyggnad pågår enbart i syfte att få ett riktigt gott bröd till frukosten på lördagsmorgonen.



Allt började för fyra år sen. Jag blev sugen på ciabatta och fick en tanke att baka det själv. Jag surfade runt på nätet och hamnade på en sida om brödbakning och surdegar. Sen dess har huset allt mer sällan blivit städat, färre antal fotbollsmatcher har beskådats och klockan har mest använts till att ha koll på jästider, liggtider, kyltider och bakningstider.


En gång skall jag baka det perfekta brödet. Det skall vara ett bröd med tre mm välgräddad skorpa, det skall vara segt som gräddkola och det skall vara fyllt med hål stora nog att föra in lillfingret i det utan att nudda kanterna.


 

En dag skall jag lägga rumsvarmt smör på ett sådant bröd. Jag skall fälla upp däckstolen på altanen, ställa den i västerläge, placera en perfekt espresso till höger om mig, ta ett bett i det perfekta brödet och låta alla minnen få ge vika och alla framtidstankar skjutas åt sidan för att låta nuet i det perfekta få fylla alla mina sinnen... 

Snön ligger idag tät utanför fönstret och däckstolen bemannas av en vilsen koltrast. Trots detta gjorde jag även idag ett nytt försök att nå mitt mål. Så här gjorde jag:




60 gram vetesurdeg blandades med 200 gram vatten och 300 gram vetemjöl special. Detta gjordes i går kväll och fick jäsa över natten. Jag blandade ner 500 gram vatten tillsammans med 400 gram vetemjöl special och 100 gram rågmjöl. Blandade detta i sju minuter. Lät degen vila i 10 minuter för att sedan lägga i 20 gram salt och blanda tre minuter till. Degen fick sen ligga i en plastlåda med lock i tre timmar. Jag vände och vred på degen 2-3 gånger under tiden. Sen vek jag ihop den och la den i mjölade jäskorgar som placerades i kylskåpet i 6 timmar. Slutligen in i ugnen som samtidigt ångas upp av lite vatten på en plåt i botten. 35 minuter senare var allt klart men inte perfekt……

Patric

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En liten kommentar värmer hjärtat!