måndag 4 mars 2013

Frihandsquiltning!


Jag har sagt det förut... Det där med frihandsquiltning, det tycker jag är svårt. För dig som inte quiltar så där 'varje dag' är det kanske ett nytt begrepp...

För att förklara det lite enkelt för man tyget helt fritt under nålen. Stygnens längd styrs helt av hur snabbt man för tyget framåt och hur fort man gasar. Det är nästan som att rita, men pennan sitter fast och man istället flyttar pappret... Och så syr man ihop lapptäcke, vadd och bakstycke genom att sy olika mönster.


Idag har jag fått en rejäl dos av träning och det har krävts mer tålamod än jag någonsin kunnat tänka mig. Medan minsta dottern sovit febern av sig, har jag inte bara stångats med tekniken som sådan, utan även hoppstygn, bruten nål, avsliten tråd, m.m. Jag är övertygad om att det är uteslutande handhavarfel, men kanske det också vore dags för en liten service?!


Men trägen den vinner, heter det inte så? Innan jag bestämde mig för vilket mönster jag skulle göra, sydde jag meter efter meter på provbitar. Till slut kom jag fram till hur jag ville göra, tog sats och ett djupt andetag och började sy.


Nu har några timmar passerat och åtskilliga meter tråd. Axlarna värker som om de tagit eld, men jag börjar få grepp om det hela. Mycket finns att önska när det gäller resultatet, men det är ju första quilten jag gör med denna teknik, så jag får vara lite snäll mot mig själv;) Någon gång i livet ska jag dock kunna detta som ett 'rinnande vatten'. Men inget kommer gratis...

Det är bara till att träna! Både teknik och tålamod;)

3 kommentarer:

  1. Ser ju jättefint ut på baksidan! Övning ger färdighet :)

    SvaraRadera
  2. Vännen... du har mer tålamod än jag någonsin kunde drömma om! Det ser fint ut, absolut!
    Kram...

    SvaraRadera
  3. Tycker du gjort ett fantastiskt arbete. Jag vet jobbet med frihandskviltning.Det frestar på i kroppen men visst är det kul.Lycka till och det är en underbar kvilt du syr.
    Kram Gudrun

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!