onsdag 12 juni 2013

Min 'lilla' utmaning...

För en tid sedan skrev jag att jag behövde en ny utmaning. Man kan ju undra hur det har gått;)


Som livet har sett ut senaste tiden, har dock vårt 'livspussel' varit en utmaning nog. Det är ju alltid så mycket så här inför skolavslutningar och innan semestertider, eller hur!? Och med tre tjejer blir det ett antal olika sorters avslutningar och sommarfester.

Men som jag sa till en god vän härom dagen - quiltningen hjälper mig att 'behålla förståndet'. Jag försöker därför klämma in en liten stund med tyger och symaskin, även om det bara blir en halvtimme eller så. Det ger så mycket energi och glädje att jag bara måste sätta mig och sy ibland.


Förutom alla avslutningar och andra aktiviteter tar jag varje litet tillfälle till att göra färdigt min webbutik. Jag vill ju så gärna få ut den i 'cyberrymden' och fylla den med vackra tyger och annat smått och gott! Igår, när stillheten hade lagt sig i huset, kom jag ett steg längre i den processen. Men det tar tid...


Men nu till min andra utmaning - min 'double wedding ring' quilt. Jag var ju lite fundersam först om jag skulle 'axla' denna utmaning, men efter att ha benat ut steg för steg hur jag skulle sy ihop bitarna, kändes det plötsligt inte lika svårt.

Jag har sett att man kan sy den här quilten på flera olika sätt, men jag valde att använda mig av 'paper piecing'. Då skriver man ut mallar som man har att sy efter. Man syr alltså både genom papper och tyg samtidigt.

Som bilderna visar syr man en lapp i taget i nummerordning, klipper rent sömsmånen, pressar och syr nästa, klipper rent och pressar... Ja, ni fattar;)

När alla sex bitar är färdigsydda klipper man ut bågen med hjälp av linjerna på pappret. Skräpet som blev tyckte 'minstinen' i huset var förträffligt roligt! Det blev nog inte så mycket kvar av limstiftet, är jag rädd. Men vad gör det! Det är så roligt när mitt intresse 'smittar av sig' på mina barn! (Ser du fokuset hennes blick! Koncentration på högsta nivå:))


Nu är jag mitt i momentet att sy ihop alla bågar med den melonformade biten i mitten. Det var nog här utmaningen började på riktigt. Jag har fått bakläxa på några av bitarna, så de ligger och väntar på sprättaren. Hmm... Men skam den som ger sig;)


Vägen är fortfarande lång tills quilten är färdig. Men vägen dit är fantastiskt rolig, så bråttom har jag inte!

ps. förstår inte varför jag lät hörlurarna ligga kvar i bild... Nåja;)

Ha det nu så gott tills vi 'hörs' igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En liten kommentar värmer hjärtat!