torsdag 8 augusti 2013

Ett litet kuddrace!

När jag härom veckan 'av en händelse' hamnade här...


...köpte jag något som är ganska 'o-jag'. Jag köpte ett par paket med färdigsydda gardinpaneler till vårt TV-rum. Tills för några dagar sedan har vi haft fula och solblekta linnegardiner, som borde bytts ut för länge, länge sen.


Den kedjereaktionen som uppstod gillar jag 'skarpt'. Jag blev ju tvungen att sy några nya kuddar för att matcha de nya gardinerna;)

Tankeverksamheten gick igång direkt! Dels försökte jag komma på om jag hade några tyger hemma i hyllan som kunde passa och sen funderade jag över hur jag skulle sy dessa kuddar. Att de skulle 'lappas' var ju visserligen en självklarhet - men hur?


Ganska snart hittade jag lite tygbitar som jag tidigare redan sytt en kudde av - men den gången till en kär vän. När det gäller mönster, har jag kommit i en 'små-rutor-period', så det fick det bli!


Jag började med att skära alla tygbitar i 2,5-inch remsor, för att sen - ja, ni vet - sy ihop dem igen! Efter att ha gjort denna procedur ett par gånger, hade jag helt plötsligt remsor med 12 rutor i rad. Några långa sömmar senare, såg det ut så här:


När jag fäst dessa 'lappar' på en bit vadd, blev det dags att quilta ihop allt. Till små rutor som de här, kändes det mest rätt att sy raka sömmar. Dock blev det två olika varianter. Ombyte förnöjer ju, har jag hört...


Efter att ha sytt några diagonalsömmar insåg jag ganska snart att det var svårt att hålla rak kurs, samt att pricka in alla 'lappmöten' med sömmen. Då kom jag på tanken att pröva ett, för säkert många, väl beprövat sätt.


För att hjälpa mig hålla kursen tejpade jag lite frystejp utmed vägen. Klockrent och så mycket enklare!


Så nu har vi fått ett par nya kuddar att vila våra huvuden mot framför TV:n. För framåt hösten hamnar vi nog där igen - efter ett skönt uppehåll under denna varma och sköna sommar!

Heja sommaren!

5 kommentarer:

  1. Du har gjort en underbar färgkombination när Du sytt dessa kuddar, tycker jag. Att sy samman fyrkantiga tygbitar låter ju tygerna framhäva sig i stället för kuddens mönster. Mycket smakfullt enligt mitt sätt att se på det.

    Dollandesign

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för dina värmande ord!

      Radera
  2. vilken snygg... missade jag den och dina nya gardiner igår? Full fokus på projektet, och fikat, kanske?! :-)

    SvaraRadera
  3. Otroligt snyggt! Det är så roligt att följa din väg fram till det färdiga resultatet. Jag är full av beundran.
    Kram, kram. Berit.

    SvaraRadera
  4. Köpte likadana gardiner till köket idag.... Dina kuddar blev toppen!/ Camilla Klein

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!