fredag 27 september 2013

En ragquilt!


Jag är inte riktigt känd för att gilla snabba projekt. Är ju den där pilliga typen som älskar när saker tar lång tid och behöver mycket omsorg och tålamod.

Men när jag för länge sedan såg en bild på en 'ragquilt' skrevs den direkt upp i min mentala 'att-göra-nån-gång-i-livet-lista'.


Härom veckan blev den verklighet och är nu favoriten vi gärna kryper under när vi sitter /nej ligger/ i soffan och halvsover framför TN:n;)

Jag visste att jag hade en layer cake liggandes i hyllan, så den fick det bli. En layer cake är 42 bitar på ca 25x25 cm som kommer från en och samma kollektion tyger. Riktigt smart och ger en härlig mix av färgkoordinerade tyger. Jag skar till lika många enfärgade tygbitar till baksidan av quilten, samt 42 bitar vadd i något mindre storlek. Sedan lade jag ihop en bit av varje - framsida, vadd och baksida - och sydde ihop dessa bitar med ett kryss.



När alla 42 'sandwiches' var ihopsydda var det dags att lägga ut dem till en quilt - sex bitar på bredden och sju på höjden.

Vad som är unikt med en ragquilt är att man sedan syr ihop dessa rutor med sömsmånen mot rätsidan. Denna sömsmån klipps sedan itu med ca en centimeters mellanrum. Så nära sömmen som möjligt.


När man sedan tvättar och dessutom tumlar quilten fluffar och tuvar den ihop sig i sömsmånen och blir härligt rufsig och mysig. Jag var riktigt spänd på att få se det färdiga resultatet...

Det blev ett snabbt och lyckat projekt, som jag gärna skulle vilja göra fler gånger!

Nu är det 'äntligen fredag' och jag ser fram emot en kväll och helg med min älskade familj. Jag kommer säkert tillbringa några kvällstimmar under ragquilten - inget mig emot!

2 kommentarer:

  1. En sån vill jag prova att göra! Ha en skön fredag under filten :)

    SvaraRadera
  2. Tack, snälla Du för att Du delar med Dig av hur man kan sy en sådan här "gosig" quilt som Du har gjort!

    Dollandesign

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!