tisdag 7 januari 2014

En beställning levererad!


Både i går och idag har jag suttit en liten stund framför min kära symaskin. En beställning av en quilt håller på att bli färdig. Nu kan jag inte visa den riktigt än, för den har ju inte nått ägaren men...


Däremot kan jag visa några bilder på en annan beställning som redan levererats till ett par kära vänner.

 

Den här quilten går i lite modernare tappning och är sydd av några charm packs i kollektionen 'Simply Color' (som finns i webshopen). Normalt sett går det åt två charm packs och någon meter vitt till detta mönster. Men för att få quilten lite mer 'renare' i antalet färger, spräckte jag fyra paket och valde ut toner i grått, turkost, blått och grönt.

Då stilen på både tyger och mönster på quilten går åt det 'stilrena' hållet, valde jag att quilta ihop den med raka linjer några millimeter från varje söm. Vill man ha lite mjukare finish på quilten kan man annars frihandsquilta den i något mönster.



Att få en beställning så här värmer mitt hjärta extra mycket. Tänk att någon tycker så mycket om det jag gör att de vill ha en alldeles egen quilt. Att dessutom få betalt för något jag älskar att göra... Den kombinationen är oslagbar!

Kunden valde ett enfärgat grått tyg till baksidan, men ville ha ett inslag av något slag för att bryta av lite. Efter ett tags funderande kom jag på tanken att lägga ett vitt stråk i det grå, med några enfärgade kryss.



Det blev nog inte så dumt;)

Hoppas att den kommer slitas med hälsan och värma gott i TV-soffan.

Idag är sista dagen efter ett långt lov. Dels börjar barnen skolan i morgon och sen är det dags för cellgiftsbehandling nummer fyra efter flera veckors uppehåll.

Jag ska få en helt ny sort denna gång och jag har inte en susning om hur jag kommer att reagera. De säger att det inte är lika starka biverkningar av denna behandling, vilket jag hoppas på. Däremot kan den visst framkalla väldigt starka allergiska reaktioner. Tydligen så starka att det kräver konstant övervakning de första 15 minuterna.

Hmm, vill inte tänka på vad som kan hända, utan hoppas och ber att jag ska vara i goda händer och att min kropp pallar med!

Tillbaka till verkligheten med andra ord!

2 kommentarer:

  1. wow, vad du är duktig! Så underbart fin den blev!
    Ber för dej vännen, och hoppas att den här behandlingen ska vara snäll mot dej. Många kramar!

    SvaraRadera
  2. Kan ofta tycka att "det enkla och stilrena mönstret vinner i längden". Quilten som Du sytt är så stilren och härlig i tygerna! Ett härligt arbete av Dig.

    Dollandesign

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!