måndag 3 februari 2014

Quilt till fina vänner!

 
Det är nästan så det ekar här, eller hur?!

Ja, jag vet att det var ett tag sedan ni hörde något från mig, men det får nog ibland bara vara så. Nu när behandlingarna är en gång i veckan, känns det knappt att jag hinner 'landa' mellan varven.

Sen är jag så glad över att vi kom iväg på en veckas semester i Vemdalen för ett par veckor sedan. Det var kallt men så gott att få umgås med vänner och familj bland varm choklad, pjäxor och fjäll.


Men nu så har jag fattat 'pennan'!

I helgen hade vi trevligt besök av goda vänner och en av anledningarna till besöket var att jag skulle leverera en quilt jag sytt åt dem. Om det blivit som de tänkt, ligger den nu och sällskapar med en fin Chesterfieldsoffa i finrummet. Kul!

När de var här i slutet på förra året, gick vi ut i ateljén för att se vilka tyger de ville ha - och vilket mönster. Efter en stunds funderande föll valet på tygkollektionen Honeysweet. Mycket bra val, om jag får säga det själv;) Jag älskar kombinationen av färger i den här kollektionen!


Ganska så snart skred jag till verket och började klura ut hur jag skulle skära bitarna. Valet på mönster blev nämligen en liten utmaning. Först och främst för att man måste lägga ut alla bitar som ett pussel, innan man kan börja sy ihop bit för bit.



Många bitar blev det! Och det tog en bra stund att lägga ut alla bitar. Målet var att få bra spridning på både färger och mönster på tygerna.

Efter att jag lagt ut hela quilten bit för bit, samlade jag varje rad i var sin liten hög, numrerade och klara att sys ihop. Här gällde det att inte blanda ihop dem, för då skulle det inte bli några kryss i mönstret!


När jag sytt färdigt ramen runt 'kryssmönstret' var det dags att lägga ihop quilten med vadd och bakstycke. Ett litet sigill var ju också på sin plats.


När jag lagt ihop lagren med både hjälp av spraylim och säkerhetsnålar, började jag att quilta ihop den. Eftersom detta mönster är ganska så strikt, valde jag att sy raka linjer med min 'stitch-in-ditch' fot. Alltså precis i skarven mellan alla lappar.

Så här blev slutresultatet!

Tyvärr blev den här bilden lite dassig, eftersom jag kom på lite för sent (samma dag den skulle levereras) att jag inte tagit en helbild på det färdiga 'verket'. Som tur är känner jag ju mottagarna väl, så jag kan säkert få en ny chans vad det lider:)


Jaha, snart bär det av till vårdcentralen för provtagning inför morgondagens cellgiftsbehandling. Än så länge har mina värden inte satt några käppar i hjulet, utan jag har kunnat få alla behandlingar som planerat. Får väl 'hoppas' att det flyter på så.

Det är ju inget att spara på, eller hur?!

3 kommentarer:

  1. En underbar kvilt du sytt. Tycker mönstret och tygerna är så fina.
    kram Gudrun

    SvaraRadera
  2. En sån underbar filt! Du är otroligt duktig!!! Blir så inspirerad av dig Lena!
    Önskar dig allt gott inför morgondagen!!! Kram från Västeråsgurkan!

    SvaraRadera
  3. Det är en underbart vacker quilt som Du sytt i ljuvliga tyger.
    "Du får ett plus i kanten, av mig".
    Kul att Du med text och bild lät oss vara med i Din skapandeprocess.

    Dollandesign

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!