torsdag 6 mars 2014

Och där gick luften ur...


Härom dagen när mannen min drog norrut för att 'beta av' nio mil i Fädrens Spår, vill jag inte vara sämre. Symaskinen fick därför flytta in från ateljén in i vårt hus för att jag skulle kunna avverka en och en annan kilometer söm medan tjejerna susade gott i sina sängar.

Jag bollade flera projekt i luften.


Jag har bl.a. länge haft en tanke att sy upp en quilt av en jelly roll. När jag haft besök i butiken har jag ibland hört: 'Åh, du har så fina tyger, men jag skulle inte veta hur jag skulle göra!'

Därför rullade jag ut en jelly roll, skar dessa remsor i bitar och började sy. Quilten kommer att hänga i ateljén framöver, för att förhoppningsvis vara en källa till inspiration.


Men med en ljudbok i örat och löpande-band-princip kan det ibland gå lite för fort...

För ett par dagar sedan var 756 bitar ihopsydda till 42 block. Jag kände mig nöjd! När jag dock började lägga ut blocken på golvet för att bestämma hur de skulle sys ihop, fick jag känslan av att 'det är något som inte stämmer'. Jag flyttade runt bitarna, snurrade på dem, men utan framgång.

När jag väl ställde mig upp och granskade allt på håll, insåg jag fakta. Jag hade sytt ihop bitarna fel!

Jag stod och tittade en stund, tog ett djupt andetag, en stor tugga chokladmuffins...


...och gick ner i källaren och vek tvätt.

Jag behövde distans till 'eländet'!


Visst skulle jag kanske kunna trolla bort felet lite och många skulle nog inte ens märka det. Men det skulle jag! Nej, fram med sprätten! 42 block skulle delas på mitten och sys ihop rätt. Några timmar bakom sprätten fick det allt vara värt.


Nu är bakläxan klar och blocken är ännu en gång förenade.

Rätt den här gången!

1 kommentar:

  1. Usch så tråkigt... påminner mej om när jag jpbbade som sömmerska och nån gång hade sytt en soffa med fel färg på tråden, rätt drygt att sprätta...
    Du kommer bli nöjd med att du valde att göra om, tror jag. Kram!

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!