tisdag 8 juli 2014

Ett litet 'sy-lan'...

 
Vi har pratat om det länge och många gånger sagt att - nu måste vi bestämma en dag! Och förra veckan gjorde vi det. Jag och ett par vänner till mig, bl.a. min svägerska, bestämde oss för att träffas och ha ett sy-lan, ja i alla fall en sydag tillsammans i ateljén!




Igår fick jag därför besök och vi tillbringade i stort sett hela dagen i ateljén. Vi sydde, klippte tyger (och sprättade) så svetten lackade. Ja, inte bara för att vi sydde så det rök, utan det var ju hyffsat varmt också;) Äntligen verkar sommaren visa sig på riktigt!

 

Sex av våra barn var ute och lekte i trädgården. Kan låta lite idylliskt, men det är väl inte riktigt hela sanningen... Ett och ett annat tjyvnyp och ett antal tårar blev det också... Men till största del hade de roligt tillsammans och njöt av både bad, varandra och solens varma strålar!



Dagen till ära kom också den bandkantare jag beställt via nätet. En liten manick som gör bandkantningen till en dans. Den hör egentligen till en riktig lyxåkare till maskin, men på nätet fick jag ett litet tips att, men hjälp av lite tejp, kunde den användas till en traditionell symaskin. Och det funkade!


Då vi hade fullt fokus på våra uppgifter, kom jag inte på tanken att ta bilder under sömnadens gång. En liten rackarns bild blev det - bara för jag hade alldeles för mycket tunnelseende;) Men idag har jag tagit lite bilder på de färdiga 'alstren' jag sydde.


Alla plagg är till min snart 4-åring. Det blir ju inte så mycket svinn när man syr i den storleken, om allt skulle gå helt åt 'pipsvängen, menar jag. Men helt åt den svängen gick det nog inte, utan alla plagg kommer säkert till användning. Just nu har dottern halterneck-klänningen på sig.

Helt klart både hennes och min favorit!

3 kommentarer:

  1. o va fint, måste vara roligt att klä sina barn i självgjorde kläder som dessutom är finare en köpta. God sommar

    SvaraRadera
  2. Så fina kläder!!! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  3. Så mycket fin inspiration!
    Jag har sytt en pill/snutte uggla av tyg köpt från dig. Kolla gärna www.rimna.blogspot.com

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!