onsdag 2 juli 2014

Fler hårtuber...



Något som värmer mitt hjärta extra mycket är när telefonen ringer eller när det dimper ner ett mail från en 'medsyster' som vill ha hjälp med att sy en hårtub eller två. Från norra Norrland till södra Skåne har kvinnor 'hittat' mina hårtuber - ibland undrar jag hur - och tycker de verkar sköna.

Att få hjälpa en av dessa kvinnor i sin kamp mot cancern är något alldeles speciellt. Visst älskar jag att sy - ja, det har ni nog redan märkt - men när jag skär till dessa hårtuber och sätter mig vid maskinen, ja då händer det något. Jag fylls med extra mycket omsorg och vill sy in så mycket kärlek som det bara går. In i varje litet stygn.

Ibland har någon kvinna precis fått sin diagnos och vet inte så mycket om den vandring som väntar. Hon gör som många andra, försöker förbereda sig så gott det går. Försöker vänja sig vid tanken hur det kommer bli att känna håret lossna från huvudet, efter ett par veckors behandling. Ja, det gör ont i mitt hjärta och det stockar sig i halsen bara av att tänka tanken.

Ibland när jag får en beställning, inleder vi ett litet samtal på mailen eller över telefon. Och jag tror jag många gånger får inge lite hopp - att det finns ett liv både under kampen och efter... Jag är så tacksam över dessa små 'samtal'. Att jag får använda min vandring till något positivt.


Igår var jag åter igen på behandling i Jönköping. På vägen hem stannade jag till i tygaffären och gjorde ett litet inköp. Då och då har det nämligen hänt att kvinnor efterfrågat enfärgade tuber. Så nu finns det både svarta och marinblå tuber att beställa!

Hoppas det gläder någon!


Ha nu en bra dag i detta regnrusk! Själv har jag knappt gått utanför dörren, utan sysselsätter mig med inomhussysslor. Fixar med tvätten, bakar knäckebröd och har nu en omgång müsli i ugnen. Man får ju passa på för förr eller senare måste ju sommaren komma.

Eller?

1 kommentar:

  1. Så underbart att du orkar hjälpa andra på din resa♡
    Snart måste sommaren komma, men jag får en del sytt de här regniga dagarna. Kraft o kram /Marie

    SvaraRadera

En liten kommentar värmer hjärtat!