fredag 5 september 2014

Om jag längtar?


Härom dagen, när jag skulle leverera en färdig quilt till en kär vän, fick mitt lilla 'energiknippe' på fyra år följa med. När vi satt i bilen på väg hem, frågade hon plötsligt:

'Mamma, längtar du inte?' 'Efter vad' undrade jag. 'Ja, längtar du inte efter alla quiltar du ger bort till andra?'


Ja, det är en väldigt befogad fråga som jag själv funderat över ett antal gånger. Och svaret är lite tudelat. Jag skulle nog ha mycket svårt för att skiljas från någon av mina quiltar som ligger hemma 'lite här och var'. När jag sytt dem har jag inte haft en tanke på att 'skiljas' från dem och de har nästan blivit en del av mig (hm, det lät lite konstigt). Men, typ... Ni förstår!?



När jag däremot syr något som jag redan från början vet är till någon annan, blir förhållandet lite annorlunda. Jag syr med samma inlevelse och 'kärlek' till hantverket, men jag knyts inte lika starkt till det jag skapar. Men visst känns det när jag lämnar bort något som jag ägnat timmar och åter timmar åt.


Som t.ex. quiltarna i det här inlägget.

Dessa sydde jag tidigare i år och är gjorda utifrån samma kollektion. Ändå blev de så olika varandra. Visst är det häftigt!


Den ena quilten fick inte bli för ljus och den andra inte för mörk. Annars fick jag ganska fria händer.


Jag är oerhört förtjust i dessa tyger och kombinationen av färger. Därför känns det extra roligt att jag igår fick en ny leverans från samma designer. Håll utkik, för inom någon dag eller så kommer jag lägga ut dessa tyger i webshopen!

De är minst lika fina! (Eller hur?)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En liten kommentar värmer hjärtat!