onsdag 1 oktober 2014

En ragquilt till nygifta!


Så här lagom till 'kanelbullens dag' lär jag ikväll mina barn att baka bullar. Både skurna varianter och andra med lite mer 'snurr'. Tänk den dagen jag får komma hem från jobbet till doften av nybakat... Vilken lycka!


Men nu var det inte detta jag skulle skriva om ikväll - utan 'andra bullar', nämligen en ragquilt jag sydde i somras. Ja, det var med andra ord ett tag sedan jag sydde den. Men eftersom den skulle bli en present till två kära som gått nerför altargången och sagt 'ja' till varandra, har jag fått hålla i mina 'hästar' ett tag.


Men nu känner jag att tiden är inne och bröllopet var i mitten på augusti, så brudparet har fått presenten och förhoppningsvis myst under quilten ett antal gånger i soffan!

 

Tyget jag använt mig av är en layer cake, 42 rutor vadd och 42 rutor tyg till baksidan. Om du är lite sugen på att testa det här med quiltning och lappteknik, är detta ett perfekt projekt att börja med. Speciellt om 'millimeterpill' inte är riktigt din grej.


Vännen som jag sydde quilten till, ville att jag skulle göra den lite mer unik och hade en tanke om någon form av sigill. Min hjärna gick igång och såg ett sånt där kungligt emblem framför mig. Jag satt mig vid datorn och testade lite hit och lite dit. Två E blev till slut så här - för det är just bokstaven E som båda deras namn börjar på.


Nej, nu får jag nog gå och ta hand om den sista disken efter bakningen. Den delen ingick visst inte i dagens grundkurs i bakning...

2 kommentarer:

En liten kommentar värmer hjärtat!